Food photography tips

food photography tips food bandits

“Nourish the people who nourish you”

Naast het delen van tips voor foodstyling en studiowerk nu wat fotografie tips op een rij. Met fotografie, zoals zoveel dingen in het leven, is het een kwestie van: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Johann vertelt altijd tijdens de workshop dat je eerste 1000 foto’s waarschijnlijk kak zijn. Maar dan komt er een foto voorbij waar je de groei ziet. Je vangt een bepaald licht, ziet een mooie lijn en weet de hoofdpersoon goed uit te laten komen. Er is hoop voor iedereen. Blijkt ook uit deze post waar je onze eerste foto’s kunt zien.

* Het allerbelangrijkste bij fotografie is dat je foto recht is. Dit klinkt heel logisch maar blijkt in de praktijk nog best lastig want hoe vind je de rechte lijn en hoe zorg je voor de juiste hoek? Ik zie ook tijdens het oefenen bij de workshop dat de juiste lijn vinden lastig is, met name omdat je met elke verandering die je maakt ook weer al je instellingen moet veranderen. Een statief kan uitkomst brengen maar zoek altijd in de foto naar de rechte lijn door middel van de horizon. Met food fotografie kan dit de rand van de tafel zijn. Of als je drankjes fotografeert de bovenkant van de vloeistof. Een rechte foto is zoveel prettiger om naar te kijken.


* Het spelen met licht en de kleuren hiervan blijft eindeloos interessant voor een fotograaf. In het geval van food fotografie is het mooi als de hoofdpersoon, dus het gerecht wat je het meeste eruit wilt laten springen het beste of het meest interessante belicht is. Als je kijkt naar de schilderijen van de Hollandse meesters dan zie je ook hoe de lichtinval een schaal met fruit of bloemen de aandacht krijgt. Zeker als je graag donkere fotografie doet dan is het spel tussen licht en schaduw van belang. Plaats je gerecht op een tafel en zet er een paar kartonnen borden omheen. Plaats de borden op verschillende manieren om de tafel heen en zie wat dit met het licht doet.


* Besluit voor het stijlen en fotograferen wat de hoek is waaruit je wilt fotograferen. Bij food fotografie zie je vaak dezelfde drie hoeken terugkomen. Van voren, dit is mooi bij een gerecht met laagjes zoals een belegd broodje of een luxe taart, of een tafel met spullen van verschillende hoogtes. Schuin van boven, Delicious magazine staat hier vol mee. Een shot van 45 graden, het geeft een nadruk op de hoofdpersoon. En als laatste recht van boven. Hierbij is het belangrijk dat de foto niet saai en plat wordt. Dit kun je voorkomen door met verschillende structuren te werken. Zelfs bij onze minimale fotografie zorg ik vaak voor kruimels erom heen en ben ik blij met marmer wat verschillende lijnen heeft zodat het de foto van structuur geeft.

Wil je nog meer leren of samen met ons oefenen? Zaterdag 7 september geven wij weer een workshop in Amsterdam. Klik hier voor meer informatie.

Of wil je liever de cake maken van bovenstaande foto? Klik dan hier.


soul coffee food bandits

After having shared plenty of tips with regards to food styling and studio work, I now want to share some photography tips. As with everything in life, the most important thing when it comes to photography is practice, practice, practice. Johann always used to say during photography workshops, that your first 1000 photos will be crap. But then you’ll finally that take one picture where you can see just how much you’ve improved. The lighting is just right, you find a good line, and manage to make the subject of your picture stand out. There is hope for everyone as long as you practice. This might become even more obvious if you take a look at this post, where you can see our very first photos.

  • The most important thing about photography is making sure your picture is straight. This may sound obvious, but in practice this is always a lot harder than it seems. Because, how can find a straight line to use for your picture? And how do you make sure you use the right angle? During our workshops, I also noticed that finding the right line to use is particularly difficult because you also have to adjust your camera settings with every little change your make in the composition of your photo. Using a tripod can help, but always use the horizon as your guide. When it comes to food photography, this may be the edge of the table. Or when you are photographing drinks, the top surface of the liquid in the glass is the best line to use. A straight photo is much more pleasant to look at.



  • Playing with light and colours is endlessly fascinating to a photographer. When it comes to food photography specifically, it is important that the subject of your photo – the dish you’re photographing – pops out of the picture and has the most interesting lighting. When you study paintings of Dutch Masters, you can see how light works when it hits a bowl of fruit or a bouquet of flowers. Used correctly, it can pull you straight into the painting, and so the same goes for photography. Especially when you have a preference for dark photography, creative use of lighting and shadows can truly make all the difference. Place your dish on the table and put some sheets of cardboard around it. Play around with the positionings of the cardboard to see how the light changes and what effect this has.



  • Before you start styling and taking pictures, decide what angle you want to use. In the case of food photography, the same three angles are used again and again in almost every picture you’ll see. First, straight from the front. This angle is particularly useful when your dish has many layers, like a sandwich or a posh cake, but also when you’re working with objects of different heights. Second, the 45-degree angle from above. Delicious Magazine is full of pictures that use this angle. A shot from a 45-degree angle foregrounds the subject of your photo. And finally, straight from above. When using this angle, you have to make sure your pictures do not turn out boring and “flat”. You can avoid this by working with different textures, which helps to create some illusion of depth in the picture. Even when it comes to our minimalist photography, I always make sure to at least have some crumbs scattered around. Marble is also one of the most helpful surfaces to use, as the lines in it give the photo some structure.